dilluns, 13 de juny del 2016

Nens: Sí
Data de realització: 10 Juny 2016

Itinerari i Crònica

Agafant l'Eix del Llobregat (C-16) direcció Andorra, passat el Km 107 i just després de la Central Tèrmica de Cercs deixem la C-16 agafant la carretera que surt a la dreta BV-4022 direcció a la població de la Nou de Berguedà

Com arribar-hi Google Maps

La sortida

Des de La Nou de Berguedà seguim els senyals del GR-241 en direcció a la Font de Cal Patzí

Font de Cal Patzí

Hi ha un bonic engorjat al torrent, i forma un salt espectacular amagat entre el rocam.

El camí comença a pujar més fortament per dintre del bonic bosc de pi roig, passa per la mina de l’Insula "Nosaltres la visitarem de tornada" i continua amunt fins entroncar amb una pista forestal provinent de la carretera de La Nou a la formatgeria de can Cuirols.

Ara, seguint el nou traçat del GR amb alguna giragonsa i amb suau pujada, el camí arriba a la Mina de les Agudes.

Mina de les Agudes

La mina de carbó de les Agudes, està situada al mig del camí que des de la població de la Nou de Berguedà puja fins al Coll de la Plana i Sant Romà de la Clusa. S’ha restaurat la part d’accés a aquesta mina i s’ha tapiat tot l’interior, per tant la visita acaba amb pocs metres. Explotada entre els anys 1918 i 1933 s’hi va treure molt poc material i la seva funció principal va passar a ser, la de galeria de ventilació i entrada de material de la propera mina Ínsula amb la qual es comunicaven interiorment a través d’un plànol inclinat.

L’indret és corprenedor pel paratge abrupte i salvatge imperant ja que a pocs metres de la boca d’accés hi ha les famoses agulles conegudes com.

Les Agudes

Dues agulles que emergeixen enmig de les restes de les antigues cases i camps creant un fantasiós paratge d’alta muntanya d’alt interès visual i poètic. No hi ha ningú que surti decebut de la contrada; és recomanable de debò!. També cada cop més, les Agudes són més conegudes entre els escaladors experts que intenten assolir aquests cims bessons de desafiant aspecte.

La tornada

La fem donant la volta a l’Aguda petita i tornant pel mateix camí, pero ara visitant l’altra mina.

Mina de l’Insula

La mina es troba a uns 300 metres de distància de la Mina de les Agudes, és difícil localitzar-la ja que el lloc no està indicat. Per accedir-hi cal fixar-se en una pedra pintada amb marques "GR blanc i vermell" i desviar-se del camí, “baixant a mà dreta”.

La boca de la mina actualment està tapiada, era la galeria on es produïa l'extracció del carbó.

Havent passat el Grau de l'ínsula i arribant de nou a Cal Patzi agafem el sender que voreja el rierol fins arribar a la Font del Sàlic.

Font del Sàlic

Es tracta d'una senzilla però alhora acollidora font. L'aigua raja per un tub de plàstic que surt del mateix marge de la muntanya, cau a un enreixat de ferro que queda per sota del nivell del sòl i travessa per sota del replà desguassant directament al torrent que resta a escassos 5 metres.

Damunt del broc hi trobem el nom de la font pintat en lletres vermelles sobre una llosa collada al marge.

A banda i banda de la font disposem de dos bancs de pedra per seure.

Ens dirigim cap a la Nou de Berguedà, passem pel costatt de l'Església de Sant Martí.

Església de Sant Martí

Va ser consagrada l’any 1195 per Bernard, bisbe d'Urgell. És d'estil romànic, d’una sola nau, coberta amb volta de pedra lleugerament apuntada.. Disposa d'un absis central i dos més en els laterals. La porta d'entrada té tres arcs de mig punt que estan coberts amb una arquivolta. També es conserven alguns dels ferratges de ferro originals. Té un campanar adossat de base quadrada, afegit al segle XVII.

Acabem encarar-nos de nou al lloc de sortida.

Presentació Diapositives

Perfil i Estadístiques

Punts més significatius, interessants i conflictius de la ruta

Resum
Distància: 4,84 Km. Àrea: 0,01 Quilòmetres quadrats.

Hora
Temps transcorregut: 3:26 Temps en moviment: 2:00 Temps detingut: 1:26

Alçada
Inici: 883.8 m. Màxima: 1138 m.  Mínima: 832 m.

Desn. de pujada acumulat: 350.7 m.
Desn. de baixada acumulat: 350.3 m m.

Mapa

Cartografia: Catllaràs, Editorial Alpina (1:25.000)