dimarts, 1 de març del 2016

Nens: Sí.
Data de realització: 16 Febrer 2016

Itinerari i crònica

L’inici de la ruta comença a Cal Rosal (Berguedà). Per la C16 (Eix del Llobregat). Direcció nord, sortida 92. Direcció sud, sortida 95.

Descripció de la ruta

Sortim des del Poble de Cal Rosal per la carretera que puja a Berga, tot just passat el Pont sobre el Llobregat hi ha un pal indicador, seguim el PR C-144 que baixa cap el riu. Un cop a l’altre cantó hi ha un edifici a mà esquerra que havia estat una Fàbrica d’espardenyes i més tard l’Escola de Cal Rosal. A mà dreta veiem les restes de l’antic Molí de Minoves, “La notícia més antiga correspon a l'any 1565, i va funcionar fins l'any 1935”. Continuem el camí vorejant la “Riera de Fontcaldes” fins a arribar a la balma i salt d’aigua de la Frau de Sant Elies. Per poder baixar cal anar alerta, el camí passa desapercebut.

A La Frau, sorprèn la gran balma que hi ha i el magnífic saltant d’aigua, les pedres estan cobertes de molsa i es poden veure algunes formacions característiques, és un lloc digne de veure.

Seguim fins a sortir a la carretera de Graugés que agafem en direcció esquerra, passem el pont sobre la riera de Fontcaldes i una mica més endavant agafem a l'esquerra el camí de pista que ens porta fins a la casa de Montorsí, la casa té una interessant barbacana i una balconada, però “està pràcticament en runes”. Continuem fins arribar a l'església de Sant Vicenç d'Obiols, aquest tram el fem un tros per camí de pista i un altre tros per camí de bosc.

L'església de Sant Vicenç d'Obiols és un temple preromànic i està situada en una petita esplanada que acull tres edificis més: la casa Obiols, la Rectoria i un paller. Tot el conjunt està construït directament sobre la roca natural.

Ens parem a contemplar la gran quantitat de tombes excavades a la roca que hi ha al voltant de l'església. “En una d’elles s’hi va trobar una moneda visigòtica del rei Egica. Quant a l’església es desconeix la data de consagració, però és anterior a l’any 888”.

Agafem ara el PR C-144 en direcció a Cal Rosal, més endavant a l'esquerra ja veiem el Mas el Lladó. La casa està documentada des del segle XV, continuem i passem pel costat del Pont d'Orniu que ens queda a mà dreta, per acabar agafem el camí que voreja el riu Llobregat.

Galeria d'imatges

Perfil i Estadístiques

Punts més significatius, interessants i conflictius de la ruta

Resum
Distància: 6,85 Km.  Àrea: 0,5 Quilòmetres quadrats.

Hora
Temps transcorregut: 2:51:57 h  Temps en moviment: 2:02:20 h   Temps aturat: 0:49:37 h

Alçada
Inici: 438.1 m.  Màxim: 521.39 m.  Minim: 425.43 m.

Desn. de pujada acumulat: 102.37 m.
Desn. de baixada acumulat: 103.31 m.

Vídeo del Recorregut

Cartografia: Rasos de Peguera, Editorial Alpina (1:25.000)