diumenge, 5 de febrer del 2017

Itinerari: Ruta minera Coll de Pradell
Distància: 6,78 km
Durada: 4,59 Hores.
Dificultat: Fàcil, us de grampons a l'hivern
Data de realització: 4 Gener 2017

Itinerari i Crònica

Inici i final pàrquing Espai Actiu Vallcebre / Pla de la Barraca.

Arribats al poble de Vallcebre, cal continuar pujant per la mateixa carretera, en sentit sud. Acabat el poble el camí es fa més estret i s'inicia una forta pujada durant 1km. No heu de deixar mai el camí rural asfaltat. Passada la pujada i el Grau de Vallcebre, la carretera es torna a fer més ample. Trobareu el pàrquing de l'Espai Actiu Vallcebre a 300 metres escassos.

Des de Sant Corneli, s'hi pot arribar per la carretera (BV-4025). A uns 7 quilòmetres de Sant Corneli, després de passar Fígols i Fumanya, cal agafar un trencall a mà dreta per coll de Fumanya, fins arribar al pàrquing de l'Espai Actiu Vallcebre. Aquesta carretera es tanca a l'hivern per la presència de neu i glaç.

Descripció de la ruta

Aquest és un itinerari de contrastos: obaga i soleia; galeries sota terra i mines a cel obert; paisatges alterats per l'activitat agrícola i ramadera i tupits boscos de pi negre d'elevat interès natural; mineria i natura. L’ascens pel bosc ombrívol de la baga d'Ensija, fins la bocamina de coll de Pradell, on arriben les vies del Trenet miner de Coll de Pradell. Els mateixos paratges on es respira silenci i tranquil.litat, durant el segle passat bullien d'activitat minera. El bosc mica en mica va recuperant el seu terreny, però la presència de bocamines abandonades, antigues barraques, l'antic trenet i altres construccions, s'afanyen a recordar-nos el passat miner d'aquesta zona. El descens pel solell, creuant una gran esllavissada provocada per les antigues mines a cel obert, on la vegetació li costa créixer però ens ofereix un contrast de colors a les terres remogudes i erosiones que, juntament amb les espectaculars panoràmiques, segur que no ens deixen indiferents.

Baga d'Ensija

Cal prendre la carretera en direcció Fígols. Al cap d’uns moments creuarem el torrent del Coll de Pradell i deixarem la carretera per agafar una pista a mà dreta que s’enfila pel mig del bosc de pins. Aviat arribarem a la Cantina de Cal Marxa, que ens queda a la dreta i és una mostra de les moltes edificacions que es van construir en l’època de l’esplendor miner en aquesta zona. Seguim sempre amunt veient el torrent a la nostra esquerra fins a trobar unes antigues Barraques Mineres i la Font de la Got Got. Arribats a aquest punt cal creuar el torrent i seguir-lo per la banda esquerra (el torrent ens queda a la dreta). A partir d’aquí el corriol s’anirà enfilant paral·lel al torrent enmig d’un frondós bosc de pi negre, per la zona de la Baga d’Ensija, també coneguda per la Bagueta. Al cap de gairebé dos quilòmetres i mig arribem al collet on el camí comença a davallar per creuar una esllavissada i baixar en un fort pendent fins a creuar el torrent a la zona de la Font de Sant Anton.

Traçat ferroviari miner

En aquesta zona trobem la bocamina de la Mina Nova del Coll de Pradell. En aquesta zona, a mitjans del segle passat, s'hi van explotar diverses galeries de carbó, i hi bullia l'activitat minera. El silenci que avui hi trobareu amaga centenars d'històries dels protagonistes que hi van viure i treballar, no fa pas tants anys, sota unes dures condicions de vida i treball, i una climatologia i terreny ben ferèstec.

Aquí podem veure els rails de l'antic tren miner, on vam decidir caminar per sobre de les antigues vies i travessar el túnel que ens portarà a les vagonetes de transport.

La tornada

Arribem a la carretera i seguim per l'esquerra fins arribar al pal indicador, des d'aqui ens dirigim al mirador de la mina on es pot gaudir d'espectaculars vistes de la zona minera.

Continuem creuant la carretera. Ben aviat la pista desapareix per travessar una antiga esllavissada i endinsar-se en un corriol enmig del bosc. En aquest tram cal estar atents a les marques ja que la continuïtat del camí no sempre és evident. Més endavant trobarem una nova esllavissada en un terreny argilós, fet que dificulta el caminar en èpoques de pluges i de mullenes. Quan retrobem el camí ho farem en una zona boscosa, de transició entre el pi negre i el pi roig. Passarem per una cruïlla de camins de xarxa però nosaltres caldrà que sempre seguim avall, per l’antic camí que ens portarà fins a Cal Catxo –deixem la casa a mà esquerra- on podrem gaudir d’unes espectaculars vistes del Catllaràs, serra d’Ensija, els Graus de Vallcebre, la zona de l’Artic,...

Just davant del mas desembocarem en una pista que seguirem avall. A partir d’aquí cal anar en compte, ja que ben aviat, després d’una corba tancada abandonarem la pista per l’esquerra, per seguir un corriol –més endavant convertit en antic camí- que transcorre enmig de feixes que abans s’utilitzaven per conrear i ara per pastures. Passarem per Cal Pauló i desembocarem novament a la carretera que haurem de seguir cap a la dreta per retrobar l’aparcament i donar per finalitzat el nostre itinerari.

Presentació Diapositives

Perfil i Estadístiques

Punts més significatius, interessants i conflictius de la ruta

Resum
Distància: 6,78 Km.

Hora
Temps transcorregut: 4:59 h Temps en moviment: 2:27 h Temps aturat: 2:32 h

Alçada
Inici: 1346 m. Màxima: 1672.7 m. Mínima: 1342 m.

Desn. de pujada acumulat: 399.73 m
Desn. de baixada acumulat: 400.05 m.

Mapa

Cartografia: Rasos de Peguera, Editorial Alpina (1:25.000)